Rust in je hoofd. Voor veel mensen is dat een bijna mythische doelstelling, iets wat je graag wil bereiken. Het hoofd bieden aan de waan van de dag. Niet geleefd worden, maar meer vanuit je eigen kracht. Je laten leiden door wat goed voor je is, waar je verlangens liggen. Maar hoe vind je die?
Voor mij betekent dat: op zoek gaan naar waar je hoofd zo druk mee is. Wat houdt je bezig? Welke gedachten schieten er door je hoofd? En waarom deze? Je gedachten zeggen iets over wie je bent, wat je belangrijk vindt. Wat je meegekregen hebt, en wat je in je leven zelf hebt laten groeien.
Verlangens wijzen de weg

Ik ben Joeri Mastop. Zelfstandig coach, intern coach en scrummaster. Naast mijn werk bij de Rijksoverheid coach ik mensen op persoonlijke trajecten, waarbij je eigen motivatie en je verlangens centraal staan.
Wil je daar meer over weten of ben je benieuwd of coaching iets voor jou zou zijn? Vragen staat vrij, kennismaken ook.
“… het maakt niet uit waarmee je komt, zolang je jezelf maar meebrengt“
Je kunt me bereiken via e-mail op: coaching@binnenkompas.nl
Vertel eens, wie ben je?
Ik kom uit het mooie jaar 1976. Ik ben getrouwd, heb drie kinderen en woon in Bilthoven, niet ver van waar ik jarenlang als kind gewoond heb. Ik ben ook lang lid geweest van Scouting en ik doe nog steeds wat vrijwilligerswerk daar. Als leiding bij de verkenners (11-15 jaar) heb ik ontdekt hoe leuk het is om begeleider te zijn, zelfstandigheid te stimuleren en jonge mensen te zien groeien met hun eigen talenten.
Ik heb na mijn Informaticaopleiding jarenlang gewerkt in de IT. Ik heb alles gedaan, van programmeren tot systeembeheer, van systeemontwerp tot IT architect, maar ook teamcoördinator. Werk waarin ik mijn logica, rationeel denken en analyse goed kon gebruiken. Maar ook werk waarbij ik steeds moeilijker in contact kwam met mijn gevoel. Van huis uit leerde ik de rationele kant aanscherpen. Overzicht houden, de grote lijnen zien.
Ik ben daar nog steeds dankbaar voor, ondanks dat het er ook toe leidde dat ik zelf meerdere keren vast kwam te zitten. Ook ik had daarbij hulp nodig. De analyse speelt nog steeds een belangrijke rol in mijn leven, maar ik meer heb leren vertrouwen op wat ik voel en nodig heb. Soms werkt het gewoon het beste om iemand mee te laten kijken naar je uitdagingen. Vier ogen zien meer dan twee.

Waarom ben je coach geworden?
Ik krijg van veel dingen energie. Maar de energie waarvan ik weer kan uitdelen, komt van de ontmoeting. Die ontdekking maakte dat ik besloot om de IT achter me te laten, en me te richten op het begeleiden van mijn collega’s, als scrummaster. Daarnaast ben ik een basisopleiding coaching gaan doen en dat bleek een schot in de roos. De gretigheid waarmee ik de stof tot me nam was voor mij het bewijs dat dit bij me paste, nieuwe dingen leren gaf me enorm veel energie. Ik heb daarna nog een opleiding teamcoaching en een volledig jaar Coach Practitioner gedaan.
“Dat had ik veel eerder moeten doen”, dacht ik wel eens. Maar tegelijkertijd geloof ik ook dat dingen komen wanneer ze moeten komen. Ik was er kennelijk eerder nog niet klaar voor.
Ik vind het als teamcoach mooi om een team te begeleiden in hun verlangen om een mooi product neer te zetten. Iets waar je met z’n allen trots op kan zijn. Maar het meeste energie krijg ik van de één op één begeleiding. Het blijft bijzonder om met iemand op reis te gaan en te ontdekken hoe de vork in de steel zit. Samen analyseren we de situatie waar je tegenaan loopt, en brengen we in kaart welke invloeden er zijn. Van buiten, maar vooral ook van binnenuit.
Wat voor coach ben je?
Ik probeer de rode draad te vinden in je verhaal. Vragen stellen, zoeken naar waar je verlangen zit. Mijn van nature aanwezige nieuwsgierigheid helpt daarbij. In een wereld vol polariteit geloof ik steeds meer in de kracht van de nuance, of het nu binnen een groep is, of binnen jezelf.
Impliciete polarisatie roept bij mij veel vragen op. Ik heb geleerd niet meteen een kant te kiezen maar open te staan voor de andere mening. Het is zo makkelijk om het overzicht kwijt te raken als we alleen maar naar de uitersten kijken. Alles wordt een keuze: wel of niet. Maar misschien is het allebei wel belangrijk? Ik help je om de nuance in jezelf weer terug te vinden. Het grijze gebied tussen zwart en wit. Ze noemen het niet voor niets ‘je grijze massa’…
“Het coachingtraject met Joeri heeft me geholpen om stil te staan bij wat er écht in mij leeft.“
Net als in mijn werk als scrummaster geloof ik sterk in zelfredzaamheid. Ik kom niet je problemen oplossen, ik help je ontdekken hoe je dat zelf kunt. Samen nemen we de tijd om uit te vinden wat het is dat je nodig hebt, en welke route bij je past.
Kan ik voor alles bij jou terecht?
Zo lang je in staat bent om op eigen kracht je pad te bewandelen, zou ik zeggen: “ja”. Als je meer hulp nodig hebt, het niet zelfstandig red of als er complexe trauma’s of persoonlijkheidsstoornissen spelen, dan ben je vermoedelijk meer gebaat bij een professionele psychotherapeut. Onderwerpen als ADHD en Autisme zijn niet nieuw voor mij, ik heb genoeg ervaring uit mijn eigen leven, en heb zelf ook een ASS niveau 1 diagnose. Ik heb geen specialisme gedaan voor deze thema’s, maar we kunnen in een kennismakingsgesprek samen bekijken wat ik voor je zou kunnen betekenen.
Ik denk dat ik het meest thuis ben in thema’s die ik zelf ook goed ken, zoals burn-out, overprikkeling, ‘een vol hoofd’, het overzicht kwijt, loopbaanvragen. Maar het liefst zou ik zeggen: het maakt niet uit waarmee je komt, zolang je jezelf maar meebrengt. En laten we samen kijken of we er mee aan de slag kunnen.
Hoe werk je?
Je zult bij mij genoeg ruimte krijgen om je verhaal te doen. Maar ik zal wel vragen stellen om te komen tot waar het ‘schuurt’, waar het ongemakkelijk wordt. Daar zit de groei. “Het lijf kent alle antwoorden”, wordt wel eens gezegd. De route naar je verlangen gaat naar mijn mening ook zelden via het hoofd, maar eerder via je hart, je buik. Kijken naar de hele mens. Ik zal dus flexibel met je meebewegen, kijken waar je zelf naar toe wil. Jij hebt de regie op de inhoud, ik bewaak het proces en pak dus af en toe weer even de leiding.
Ik hou niet bijzonder van labels, hokjes, termen. Ik gebruik veel elementen uit verschillende stromingen, maar ik voel me het meest thuis bij de cliëntgerichte benadering. Jij bent zelf de grootste succesfactor in je coaching. Ik vind het ook leuk om elementen te gebruiken die niet traditioneel in de coaching gebruikt wordt, zoals Deep Democracy of Agile en Scrum. Coaching is soms ook een creatief proces, waar we samen vorm aan geven.
Ik hou van het werken in de ruimte. Dat kan binnen of buiten. Een wandeling in de natuur kan precies de setting zijn die je nodig hebt. Maar het kan ook mooi zijn om eens te kijken naar de tegenstellingen in jezelf, en die letterlijk in een aparte stoel te zetten. Dan mag je even van een afstand naar je eigen gedachten kijken. Verder werk ik veel met vloerankers (energievelden), visualisaties en associatiekaarten. Alles om je hoofd te dwingen uit z’n comfortzone te treden.
Ik ben aangesloten bij de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO) en werk via de Internationale Ethische Code (IEC). Je kunt ook gebruik maken van hun klachtenprocedure, als dat nodig mocht zijn. Wil je daar meer over weten? Kijk op: https://www.nobco.nl/internationale-ethische-code
Wat verwacht ik van jou?
Om je zelfredzaamheid goed in te zetten, verwacht ik wel dat je een wil hebt om iets te veranderen, of te durven ontdekken. Dat je durft om een stapje te zetten naar het ongemakkelijke. Je hebt een concrete vraag, of je hebt een concrete richting maar nog geen duidelijke vraag. Die kan immers gedurende een traject best een stukje veranderen.
Coaching vraagt commitment. Soms geef ik je ‘huiswerk’ mee, maar ik doe dat het liefst als ik zie dat je het eigenlijk zelf voorstelt. Dan sta je al 1-0 voor qua motivatie. En als je eenmaal die slag te pakken hebt, is de rest een kwestie van doorgaan en genieten van wat het je oplevert!
Geïnteresseerd? Mail naar: coaching@binnenkompas.nl




